Kansen
voor Teylingen
Samenvoeging
van Sassenheim, Voorhout en Warmond
Wetsvoorstel
30033
plenair 13
september 2005
Veel –terechte-
kritiek geweest op de visieloze procedure die de provincie heeft gevolgd.
Geen visie op een samenhangende
herindeling, waarbij ook andere gemeenten in de regio betrokken zouden kunnen
worden. Geen visie op de relatie tussen takenpakket, schaalgrootte en
bestuurskracht. Kritiek op de weging van het draagvlak. Kritiek op de
nalatigheid van provincie om andere grenscorrecties bij deze herindeling mee te
nemen. En kritiek op de procedure, met name het erbij halen van Voorhout is een
door velen onbegrepen actie geweest.
In Provinciale Staten en Tweede Kamer is deze kritiek ook uitgebreid aan
de orde geweest. En zijn –door GroenLinks- pogingen gedaan om Voorhout uit dit
wetsvoorstel te tillen en als zelfstandige gemeente voort te laten bestaan. Het
is bijzonder jammer dat dit GroenLinks-voorstel het niet heeft gehaald, want dan
zouden wij vandaag hier een minder beladen debat hebben gehad. Ook
deze herindeling is te toetsen aan de criteria die door de regering zijn
opgesteld met betrekking tot gemeentelijke herindelingen- die op zich redelijk
zijn- , waarbij draagvlak en bestuurskracht de belangrijkste zijn.
Draagvlak
Dit
ligt verschillend. Bij draagvlak zijn er overigens verschillende niveau’s:
bevolking en gemeentebestuur. De bevolking heeft zich –inmiddels al weer
geruime tijd geleden- in alle drie de gemeenten via referenda of een enquête in
wisellende meerderheden tegen herindeling uitgesproken. Bij de gemeentebesturen
is het beeld anders. Voorhout is vierkant tegen, Sassenheim is om en heeft zich
bij de samenvoeging neergelegd en Warmond is ronduit voor.
Aanvankelijk
leken de drie gemeenten zich te kunnen vinden in het alternatief van een
niet-vrijblijvende samenwerkingsvorm, maar de gemeenteraad van Warmond stemde
dat uiteindelijk af. GroenLinks begrijpt dat gemeenten die niet willen fuseren,
graag uitwijken naar een of andere samenwerkingsvorm, maar de zwakke positie van
gemeenteraden in dit soort samenwerkingsvormen (WGR!) –en dus de geringe
democratische legitimatie- doet ons huiveren voor dit soort oplossingen. Maar
inmiddels lijkt er wel het een en ander veranderd. Het maatschappelijk
middenveld (ouderenbonden, woonzorgcentra, sportverenigingen,
onderwijsinstellingen en ook politieke partijen) werken aan een fusies en
samenwerkingsverbanden.
Bestuurskracht
Door
extern onderzoek is de bestuurskracht van de drie gemeenten gemeten. Altijd een
gewild middel om argumenten te verzamelen voor gemeentelijke herindelingen, maar
de resultaten zijn haast altijd aanvechtbaar. Bovendien kan het nooit een
doorslaggevend argument zijn: Leiden had nog niet zo lang geleden een
vernietigende bestuurskrachtmeting…
De
bestuurskracht van de drie gemeenten (ambtelijke capaciteit, financiële
armslag, beleidsontwikkeling en regierol) kwetsbaar is, waarbij Warmond vooral
zorgwekkend is. Voorhout dat in deze meting een zesje kreeg –ontkent
een kwetsbare bestuurskracht te hebben.
Als
je er van uit gaat dat bestuurskracht in de nieuwe gemeente zich alleen kan
ontwikkelen op een goed draagvlak, zijn de signalen positief.
Er is inmiddels een website die luistert naar de naam van de nieuwe
gemeente, waarop ook de voortgang van een visiestuk is te volgen dat door de
gemeenteraadsfracties uit de drie gemeenten is opgesteld:
‘bouwstenen voor de toekomst’, waarin de dilemma’s en uitdagingen
van de nieuwe gemeente Teylingen worden geschetst. Dit visiestuk is met een
grote inbreng van inwoners en organisaties van de drie gemeenten ontwikkeld, als
ik de brief van het CDA uit Sassenheim en Warmond moet geloven.
Voorhout
is in 25 jaar uitgegroeid van een dorp van 5000 inwoners naar een gemeente van
15.000 inwoners en zal doorgroeien dankzij een VINEX-lokatie naar ruim 20.000
inwoners. Hoewel ik heb begrepen dat projectontwikkelaars een stevige vinger in
de Voorhoutse pap hebben, blijkt -ondanks
of dankzij- Voorhout deze taak toch aan te kunnen.
De
samenvoeging wordt vooral beargumenteerd vanuit de zwakte van Warmond. Nu heeft
een kleine gemeente van nog geen 5000 inwoners per definitie een beperkt
ambtelijk klimaat. Maar het is de vraag of dat een groot probleem is bij een
zuivere beheersgemeente, wat Warmond immers is, waar het gemiddelde inkomen 6
keer het landelijk gemiddelde is. Dat bij een jarenlange, slepende
herindelingdiscussie de fut er uit gaat is
een self-fulfilling prophecy, dat op zich geen doorslaggevend argument mag zijn.
Maar goed, de motie die de Warmondse gemeenteraad onlangs nog eens heeft
aangenomen, spreekt duidelijke taal. Het is ook wel een opmerkelijk beeld dat uit de discussies
over deze herindeling oprijst. Meestal is bij gemeentelijke herindeling de
sterke gemeente wel voor en de kleine gemeente tegen. In dit geval ligt het
precies andersom.
De
problemen van Warmond zijn zeer serieus te nemen. Een logischere herindeling zou
die met Sassenheim –of wellicht nog beter- met Oegstgeest geweest: de bebouwde
kommen lopen in elkaar over. De vraag is of het afstemmen van dit wetsvoorstel
leidt tot een nieuw voorstel met voldoende draagvlak voor een andere
herindeling. Daarover bereiken ons uiteenlopende voorspellingen. Hoe ziet de
minister dat?
Duurzaamheid
De
samenvoeging moet een duurzame nieuwe gemeente opleveren die voor een langere
periode (25 jaar) vrij is van herindelingdiscussies. Het is zeer de vraag of dit
nu het geval zal zijn. Voor de Raad van State was dit de reden om een negatief
advies aan de regering te geven, omdat het onzeker is of de huidige grenzen van
de nieuwe gemeente in stand zullen blijven. ‘Het lage land’ dat aan de zijde
van Alkemade aan de oever van de Kagerplas ligt, maar onderdeel van de nieuwe
gemeente Teylingen blijft, is een voorbeeld van zo’n onopgeloste kwestie. Een
ander is de grens met Lisse. De minister blijft daarover onduidelijk en schuift
de hete aardappel door naar de provincie die immers het initiatiefrecht heeft
bij herindelingen. Toch is duurzaamheid een criterium van de regering. Hoe ziet
de minister dat?
Samenhang in de nieuwe
gemeente
Voorhout
heeft weinig met Warmond, gemeenten worden gescheiden door A44. Iemand die met
de bus van Voorhout naar het zes km verder gelegen Warmond wil, neemt bus 59
naar Sassenheim, stapt hierover op bus 50 naar Warmond. Sassenheim is dus de
verbindende factor, waar ook het bezoekerscentrum van de nieuwe gemeente is
gepland. Gemeenten hebben thans verschillende identiteiten en
bevolkingssamenstellingen. Dat kan als pro- of contra-argument tegen
samenvoeging worden gebruikt. GroenLinks ziet dat toch eerder als een voordeel
dan een nadeel.
Regionale
samenwerking
Positie van een grotere gemeente is uiteraard steviger in de regionale
samenwerking Holland Rijnland, waar nu Leiden de dienst uitmaakt.
Planologische
ruimtebehoefte
Is op zich niet in het geding; Voorhout heeft een nog te ontwikkelen
Vinex-locatie (Hooghkamer) in het noorden van de gemeente. Toch is voor
GroenLinks een afweging: grotere gemeenten hebben een hoger ambitieniveau –wat
in zijn algemeenheid toe te juichen is – maar niet als het ten koste gaat van
waardevolle natuur. De nieuwe gemeente Teylingen ligt in het Groene Hart: gaat
het groengebied rondom Warmond in deze nieuwe gemeente een meer ongewisse
toekomst tegemoet? Heeft de minister dit bij zijn oordeelsvorming betrokken?